Telia-strul

Förra sommaren (2019) avslutade jag samtliga abonnemang hos Telia, efter längre tids tekniska och administrativa problem, i kombination med usel support med extremt långa väntetider och okunnig personal. (Hade dessförinnan varit nöjd kund där i många år).

Fyra månader senare (januari 2020) har de ännu inte återbetalat överskjutande belopp (ca tusen kronor). Trots flera telefonkontakter förra året, med långa väntetider, där deras ekonomiavdelning vid flera tillfällen uppgav att återbetalning ska ske ”inom några veckor”.

Telefon är enda sättet att nå ekonomiavdelningen, om man lyckas komma fram. Ingen mejladress. Deras chatt hänvisar till telefon, som uppges vara ”enda ingången”. Telia har också ett kontaktformulär, men hittills har ingen svarat där.

Hos trustpilot .com har Telia betyget ”Mycket dålig” (baserat på 852 omdömen, se skärmbild ovan från 21/1 2020). På Trustpilots sida hånar Telia sina kunder genom att svara att de kan kontakta Telias facebook eller twitter. När Telia istället borde åtgärda problemen med supporten och inkompetensen. Mycket nonchalant, dessutom har inte alla kunder Facebook osv och vill kanske inte bli medlemmar där.

Härligt att man inte är teliakund längre. Nu återstår att se vilka mer åtgärder som kan vidtas för att få tillbaka pengarna de är skyldiga. Kanske ska man numera betrakta Telia även som tjuvar.

Komplettering, 19 april 2020:
jag har nu gett upp försöken att få tillbaka pengarna som Telia skulle ha återbetalat i september 2019.

Strax efter att jag sagt upp allt hos Telia under sommaren (2019) kom två fakturor som Telia ville att jag skulle betala och sedan skulle de återbetala överskjutande belopp. Det skulle bli enklare, sa dom, istället för att makulera fakturorna och skicka nya.
Så jag betalade… men återbetalningen uteblev.

Jag ringde dom i början på september, och oktober, och november 2019, med låånga väntetider varje gång, och varje gång sa de att återbetalning skulle ske i mitten på månaden. Ingen återbetalning skedde.
Jag försökte även nå fram till dom med Telias kontaktformulär på deras webbplats. De svarade aldrig.

Jag ringde igen i februari 2020 (efter många försök att överhuvudtaget komma fram). Då återbetalades en del av beloppet efter ett par dagar till mitt bankkonto, via bankens återbetalningsregister…
MEN av okänd anledning kunde inte hela beloppet återbetalas via bankens återbetalningsregister, så kvarvarande belopp skulle sättas in direkt på mitt bankkonto. Telias personal efterfrågade och fick mitt bankkonto- och clearingnummer, och lovade att pengarna skulle sättas in omgående.

Men den betalningen kom inte. Så två veckor senare ringde jag Telia igen (mars 2020). Då uppgavs att betalningen istället, av okänd anledning, hade skickats med en (pappers-) avi.
Men avin hade inte kommit. Troligen har Telia inte skickat avin. (Att Telia inte skickat avin är mycket mer sannolikt än att posten skulle ha slarvat bort den, med tanke på Telias groteskt omfattande strulhistorik).
Beskedet från Telia blev att jag skulle vänta två månader tills avins giltighetstid gått ut, och sedan ringa Telia igen…

Men nu är det nog. Efter totalt över ett års strul med Telia så kan vi konstatera att Telia är ett grovt misskött företag. De borde få näringsförbud, och låsas in på närmsta anstalt.

Den slutsatsen kan man dra efter mina och bekantas erfarenheter, samt efter att ha läst hundratals liknande beskrivningar från andra Teliakunder, hos bedömningssajten Trustpilot.

Se även ”Strulet hos Telia som avslöjas är bara toppen av isberget”.