Strulet hos Telia som avslöjas är bara toppen av isberget

Strulet med Telia fortsätter… För mej har det nu pågått över ett halvår, sedan våren 2019 (se tidigare inlägg).
Många har råkat ut för Telias problem, se exempel längre ner.

BARA TOPPEN AV ISBERGET SYNS

Omdömen hos Trustpilot.

De missnöjda kunder man ser hos exempelvis bedömningssajten trustpilot.com är sannolikt bara toppen av isberget. Dvs många som har problem med Telia håller tyst, de skriver inte hos Trustpilot eller liknande.

Här är några exempel från Trustpilot med citat från missnöjda kunder som råkat ut för liknande telia-strul som jag:

Har lagt ner åtskilliga timmar för att få rättat en felaktig faktura Telia skickat ut. Den ena vet inte vad den andre gör/gjort och jag blir placerad i kö efter kö för att försöka ordna Telias misstag.
Tror på riktigt de arbetar enligt en utmattningsprincip. Kunder skall inte orka driva sina ärenden helt enkelt. Hade jag inte varit hemma i karantän nu pga corvid-19 hade jag aldrig haft tid med detta.
Vill ni ha bra kundservice? Välj INTE Telia.
:
Blivit kopplad, nya köer, kopplad, nya köer. Chatten kunde inte hjälpa mig, kopplade mig till en ny chatt som sade att även där var fel och bad mig ringa kundtjänst = ny kö.
:
Inte skall man behöva jaga er på twitter och facebook för att kunna få den krediteringen på fakturan ni sagt att man skall få.”

– ”Är verkligen missnöjd! Vill varna för det här företaget. Det blir fel på fel med såväl nya uppkopplingar, avslutande av tjänster som fakturor.”

– ”Vad håller Telia på med?? Vill ni inte ha kvar era kunder?? Har ringt flera gånger och suttit i timmar i telefonkö till kundtjänst ang en faktura som är fel månad efter månad. Blivit lovad att den ska korrigeras och att jag ska få pengar tillbaka men ingenting händer! Såg nu på Mina sidor att även nästa räkning är fel, fortfarande ingen utlovad korrigering! Sluta att säga att er telefonkö varit lång ”sista tiden” för så här har det varit länge, länge nu! Så respektlöst mot era kunder och mot vår tid! Sitta i timmar i kö och ibland tom bli bortkopplad!! Anställ mer folk för ni är ju uppenbart underbemannade!! Jag har alltid haft Telia och varit supernöjd men nu vet jag inte vad ni håller på med, mer än att ni rent ut sagt pissar på era kunder! Skäms på er alla i ledningen som försämrat allting så här!”

– ”Värsta operatören jag någonsin haft. Kommer ALDRIG ha Telia igen och hatar dem av hela mitt hjärta. De är lögnare och luras på pengar.”

– ”Försökt få tillbaka pengar i ett halvår efter uppsägning. Går knappt hitta info på hemsidan eller mina sidor. Hänvisas till en värdelös chatbot utan svar. Hänvisas till ett formulär som efter ifyllandet bara visar ett felmeddelande. Skickar i ett annat formulär, inget svar på en vecka. Ringer till kundtjänst – 30 minuter kö – de kan inte hjälpa mig, hänvisar till reskontra. Där är kön 1,5h.
J*vla sk*tföretag”

– ”Så uselt bemötande. […] Sa upp bredbandet på stående fot. Aldrig mer Telia för oss.

Min far bad att få överta famlijens abonnemang, då hans bortgångne fru stått på abonnemanget i över 60 år. Det blev 18 månaders h-vete med överlåtelser, kreditupplysningar, hot om indrivning och ingen empati att min far är 86år och ingen Internet-person. Telia erbjöd persionärsrabatter, men den rabatten slukades tre gånger av fakturaavgifter genom mängden av alla delfakturor med avi-avgifter. Telia skickade dessutom gratistelefoner till honom. Tips: ta aldrig emot gratistelefoner. Tacka hellre nej. Vi fick genomlida inkassokrav, hot om kronofogde eller krav på nya abonnemang, vi inte bett om. Aldrig mer Telia, då både jag och min far sagt upp abonnemangen efter 60 respektive 35 år som trogna kunder.

– ”Två timmar i telefonkö för att komma från plats 43 till 26. Därefter bröts samtalet och jag tvingades ringa igen. Inte nära att komma fram och denna totala respektlöshet för kunders tid är bara rent ut sagt snuskig. Sorgligt dåligt skött bolag!”

– ”Oändliga telefonköer och ingen som tar ansvar. Har nu suttit i telefonkö i åtskilliga timmar och även provat chatten för att få Telia att genomföra en återbetalning som skulle gjorts för en dryg månad sedan. Ingen som tar ansvar för frågan utan blir istället bollad runt till nya instanser med tillhörande oöndliga köer. USEL ”kundservice””

– ”Kan ett företag behandla en ”gammal” kund sämre? […] Jag har redan suttit i Telias oändliga kundtjänstköer flera gånger denna sommar och nu är det alltså bara att börja om igen! Dåligt. Dåligt. Värdelöst! Jag är fruktansvärt besviken på bemötande och hantering av mitt ärende under de här månaderna som gått, och att jag nu anses vara skyldig det här företaget pengar är för otroligt ledsamt helt enkelt. Jag känner mig helt sänkt.

– ”Kundtjänst, vilket skämt! Satt i kö i 55min, när jag kom fram så såg operatören mina kreditfakturor och att jag skulle få pengar tillbaka, men sa plötsligt jag kopplar dig till faktura avdelningen och tryckte bort mig, på faktura avdelningen tutade det bara i luren….Är det så ni gör för att slippa betala ut era felaktiga fakturor??? Så otroligt dålig service!!!!”

– ”Sa upp vårat abonnemang för bredband, de skickade ändå en faktura till oss för nästa period. Ringde upp dem och de sa åt oss att slänga fakturan, den behövs inte betalas. Senare får vi ändå en påminnelse med påminnelseavgift tillagd. Vi var tvungna att betala denna för att sedan få det återbetalt..? Nu fick vi återbetalningen, men de ger inte tillbaka påminnelseavgiften. Vilket skämt, de stjäl pengar av oss från en faktura som vi aldrig skulle ha behövt betala från början…”

– ”Anledningen till att jag alls skrivit här är just oförmågan att reda ut och kommunicera problem med mig eller kunder i allmänhet, om jag inte är särbehandlad.
Har fått Fb-kontot kapat och avstår hellre Fb. Vore bättre om ni hade acceptabla telefonköer. Är de till för att kunder ska undvika ta kontakt med er? Ni skulle alternativ kunna gå igenom ert system, kolla dubbla inbetalningar som vid tidigare ärenden och ta personlig kontakt på eget initiativ.”

– ”Kommer så fort möjlighet ges att säga upp mina abonnemang hos Telia. […]”

– ”Så långt under all kritik att det nått helvetets 9e lager. […] Jag har kollat på min telefonhistorik och har räknat ut att jag har suttit i telefon i sammanlagt 12 timmar (varav säkert 8-10 timmar bara har varit väntetid) angående något så lätt och smidigt som en adressändring och flytt. I skrivande stund har jag fortfarande inte fått mitt abonnemang hävt och ingen återbetalning har skett. Jag har blivit informerad om att ”vi jobbar på det”. Jag skulle inte rekommendera Telia till min värsta fiende.


Exemplen ovan är från perioden mars 2019 till april 2020.
Det är alltså inga ”tillfälliga” problem, som det påstås felaktigt av telias personal.

Källa:
https://se.trustpilot.com/…
(toppen av isberget)


I ett av citaten ovan talas om ”Fb-kontot”, det avser Facebook. Det handlar om att Telia ofta svarar hos Trustpilot att kunderna kan kontakta Telia på Facebook, vilket egentligen är nonchalant (istället för att åtgärda de egentliga supportproblemen hos Telia).
I fallet ovan som citeras svarade Telia att kunden kan kontakta Facebook, trots att kunden nyss hade skrivit att h*n inte vill/kan använda Facebook.

Telias Facebook är ingen officiell kontakt till Telias support, den finns inte medtagen i kontaktuppgifterna på Telias webbplats.
Det egentliga syftet med Telias ständiga hänvisningar (hos Trustpilot) till Facebook verkar vara mer av terapeutisk art, och att försöka ge läsarna en falskt positiv bild av Telia.